woensdag 20 juli 2011

De riemaandrijving van mijn santos travelmaster 2.6 alu

Ik las op vele plaatsen dat er weinig meningen zijn van gebruikers hierover en daarom even een klein stukje.

Ik ben zelf erg voor nieuwe technieken mits ze wel een jaar of wat bestaan. Als niemand voor nieuwe technieken was, dan zou ook niemand nu dit stukje kunnen lezen, want computers bestaan ook al niet sinds de aarde geschapen is en zijn er pas sinds ongeveer 1980. Ook zou je eten niet opwarmen in een magnetron en ga zo maar doen, dus eigenlijk is iedereen wel voor nieuwe technieken, maar blijkbaar is een riemaandrijving op je fiets nemen toch vreemd.
Ik heb er dus 1500 km nu op gefietst en werkelijk waar het fietst als een zonnetje. Ik heb echt het gevoel dat ik een stuk minder weerstand heb en onderhoud is zo goed als nihil. Alleen na een flinke regendag hebben wij hem even afgespoeld met schoon water, want er was nog al veel vuiligheid opgekomen. Mijn man reed nog op een simpele Gazelle Medeo uit ik geloof 2005 en heeft meer onderhoud eraan gehad en uiteindelijk weer grote problemen met zijn versnellingen.
Door de Rohloff naaf heb ik nagenoeg geen versnellingsproblemen gehad, behalve de befaamde zevende versnelling die bij kracht geven en schakelen te gelijk in de 14 komen. Nu vindt ik de zevende versnelling niet lekker fietsen, dus die sloeg ik daarna altijd over. Als ik stil ging staan op een helling, kon ik hem terugschakelen en gewoon weer opstappen, John niet. Iemand die we tegen kwamen in Oloron bleek eigenlijk voornamelijk de 1 en de 14 te gebruiken bij de rohloff naaf, want anders kon hij niet radonneren. Hij heeft het proberen uit te leggen en het betekende dat je hetzelfde tempo met je benen hield, tenminste als ik het goed begreep. Hij reed trouwens wel met ketting.
Ik heb zelf voornamelijk de versnellingen tussen de 5 en de 11 gebruikt op de 7 na, want die voelt voor mij zwaarder dan de 8 en maakt toch echt meer lawaai dan alle andere versnellingen. Hellingen tot 6% gingen in deze versnellingen goed. Bij steilere hellingen ging ik wel lagen tot rond de 15% in de eerste versnelling. Waar je met een radonneur eigenlijk niet goed op een helling op kunt schakelen, kun je dat met een rohloff naaf heel eenvoudig en lukt het niet goed, dan stop je even en doe je het in stilstand.
Wat ook goed te merken was, was dat ik veel sneller wende. Zat er een gat in de weg kon ik dat nog goed ontwijken, John niet. De grote vraag was ook of we het verschil in maat banden tussen John en mij konden merken. Dat was niet te merken, behalve bij heel licht vals plat naar beneden, verder liep die van mij zoveel soepeler dat John vaak moeite had om mij bij te houden. Hij kon net in mijn wiel blijven, maar als hij voorop fietste dan hoefde ik zo goed als niet te trappen. Ook bleef ik op de hellingen dichterbij hem dan dat ik vorig jaar bleef toen we op dezelfde fietsen fietste.
Kort samengevat. Ik heb totaal geen negatieve dingen te vertellen over de riemaandrijving en ben erg tevreden met de hele fiets. John krijgt als het allemaal goed gaat in Februari/maart een nieuwe fiets en ook met riemaandrijving.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zouden het leuke vinden als je een berichtje achter laat.