vrijdag 16 augustus 2013

Terugblik van de vakantie in Duitsland

Zoals jullie hebben kunnen lezen was het weer over het algemeen genomen slecht. Ons geluk was dat we 4 weken vakantie hadden. Hierdoor hebben we de eerste 2 weken slecht weer gehad en de laatste 2 weken mooi weer. Als we 3 weken hadden gehad en de eerste 2 weken waren ook zo slecht, waren we eerder naar huis gegaan. In Laufenburg hebben we nog heel goed nagedacht wat te doen vanwege het weer. We hebben toen met de gedachte gespeeld de rijn weer naar huis te volgen of richting Frankrijk te gaan, maar in Frankrijk was het weer ook niet fantastisch.
Verder zijn we eruit dat we beiden veel liever op campings staan dan in hotels, pensions, etc. Een waarom dan wel. Nou doordat je vrijheid veel groter is, zeker 's morgens. Als het heel heet wordt, kun je rustig om 7 uur vertrekken en dat is in een hotel weer moeilijk. Nu begonnen we pas iedere dag rond half negen te fietsen, maar vergeleken met de Fransen hebben de Duitsers een zeer uitgebreid en voedzaam ontbijt.
In Frankrijk zouden we een veel groter probleem hebben gehad met slecht weer, want daar heeft niet ieder stadje een gasthof, hotel of ander soort slaapgelegenheid en dat had je wel in Duitsland.
Duitsland is een zeer prettig fietsland. Wij zijn geen een keer van de fiets afgereden en er zijn heel veel vrijliggende fietspaden. Heb je een probleem dan vragen ze of ze kunnen helpen en yep Duits is veel makkelijker dan Frans of Italiaans zodat je goede en lange gesprekken kan hebben zonder problemen.
Duitsers zijn ook erg nieuwsgierig. Af en toe vond ik dat ze hun nieuwsgierigheid op een ander moment mochten uiten. Als ik in Shaffhausen een helling op fiets met een percentage van 18% en ik halverwege echt even moet stoppen en dan een Duitser gaat vragen of ik Duits spreek terwijl ik het zwart voor mijn ogen zie. En daarna vrolijk vragen gaat stellen over de rohlofnaaf en de riemaandrijving. Ja dan denk ik. Kun je dat nu niet vragen als ik weer zuurstof binnen krijg.
Bij oudere duitsers moet je roepen als je in wil halen en ze aan de kant moeten. Bij de jongere kun je gewoon bellen. Op een gegeven moment keek ik naar de haarkleur, dus ik hoopte maar dat niemand van de oudere zijn haar kleurde. Voor dat we dit door hadden, heeft John drie keer mensen aangesproken. Die gingen zeuren dat we niet hadden geroepen of te vaak hadden gebeld, want dan zijn we ongeduldig. Het was af en toe frustrerend, maar ach het was vakantie.
Ik heb deze vakantie voor het eerst pech gehad met de fiets terwijl het normaal altijd John is. Ons totaal aantal staat nu op 7 lekke banden voor John en een gebroken spaak voor mij. Helaas kostte die gebroken spaak van mij veel meer tijd dan al die lekke banden samen, maar ja wat wil je met een ex-bandenmonteur als die niet snel een band kan plakken dan snap ik dat hij ex-bandenmonteur is ;-)
Een opvallend feit vonden wij dat heel veel mountainbikers met een electrische motor rond reden. Ik vindt dat een beetje absurd feit en als het dan wat oudere mensen zouden zijn. Ja dat kan, maar ik denk dat gemiddelde leeftijd rond de 35 jaar lag.
En een compliment hoe de mensen zich door een natuurramp heen slaan. Wij hebben veel van de gebieden aangedaan, maar je merkte er weinig van op wat wegen na die er niet meer waren. Ik denk dat de meest teleurgestelde mensen nog de japanners waren die niet naar Salzburg konden omdat de snelweg dicht was.
Volgend jaar zouden we wel de midden-europa route willen fietsen van Benjaminse, maar dan beginnend in Munchen of Salzburg. Ik wil eindelijk weleens door Oostenrijk fietsen en ja Italie daar zijn wij beiden verliefd op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zouden het leuke vinden als je een berichtje achter laat.