donderdag 23 mei 2013

Serm-Bingen

Dag 4 was het ontbijt vrij apart aangezien er niemand van het hotel aanwezig was, maar het ontbijt stond netjes klaar. Het zou een mooie dag worden en het zag er 's morgens al goed uit.
Langzaamaan begon het drukker en drukker te worden, maar dit viel nog alles mee bleek later. Er lag een goed fietspad langs de Rijn en zo gingen we aardig snel.
Als je in Dusseldorf misslaat bij de golfbaan ben je je bal kwijt, want die ligt dan in de Rijn of op een schip. De golfbaan ligt daar strak tegen de Rijn aan.
In Dusseldorf moesten we al wat laten zien van onze stuurmanskunsten. Bellen heeft geen nut in Duitsland, want je krijgt boze blikken en opmerkingen dat je best wat geduldiger kan zijn. Nadat je al een kilometer achter hun wacht tot je in kan halen.
Op een gegeven moment vonden we een leuk eettentje langs de Rijn vlakbij een pontje en het werd hier langzaamaan drukker en drukker. Het eten was ook erg goed. Wat mij opviel is dat een duitser zo dicht mogelijk bij waar hij moet zijn wil parkeren met de auto en dat levert af en toe erg leuke situaties op. Iemand liep een deuk op door een bloembak die hij niet zag en meer van dat soort dingen. Hierna gingen we verder. In leverkussen viel de drukte wel mee, maar was de route wat onduidelijk door de stad heen. Op een gegeven moment moesten we eraf, maar stonden we aan de verkeerde kant van een 4-baansweg, gelukkig niet superdruk en was er een groenstrook in het midden, waar je al een kaalslag zag van andere mensen die er doorheen waren gegaan omdat ze aan de verkeerde kant stonden. Waar we het bord hebben gemist, werkelijk waar geen idee.
In Keulen werd het echt druk en dat vergde veel van onze betere slalomkunsten. Aan de Rijn liggen meerdere parken en daar liep de route overheen. Veelal gecombineerde fiets en wandelpaden en hierbij moet blijkbaar de fietser niet zeuren als iedereen in de weg loopt. Ik ben bang dat ik vast wel iemand net met een achtertas heb geraakt, maar op een gegeven moment vielen ze ook niet meer te ontwijken. Aan de zuidkant van Keulen een cafeetje opgezocht om iets te drinken en te kijken voor een slaapplaats. De GPS gaf aan dat er op 800 meter een hotel zat. Dit bleek echter wel op de andere oever. Aan onze kant zat binnen de 10 km niks en toen toch maar overgestoken. Hier een heerlijk 4-sterren hotel gevonden met niet al te dure kamers. De fietsen mochten in de garage staan.
Vlakbij een heerlijk restaurant gevonden waar het eten echt super was. Heerlijk geslapen na een vermoeiende dag en dat kwam voornamelijk door de drukte met mensen.
82 km, 55 hoogtemeters, 18,9 graden

Dag 5 begon met het boeken van dit hotel in Bingen. Toen ik begon met het plannen van deze reis kwam ik een fotootje van dit hotel tegen in het boekje en toen ik het op het internet opzocht zag ik dat je bij je ontbijt al gebak of taart kon nemen. Nou daar ging ik wel moeite voor doen om daar uit te komen. Nu stortregende het 's morgens in Keulen en was het besluit snel genomen om met de trein een eind te reizen. Helaas moesten we wel een stoptrein nemen die in totaal 24 keer stopten met een verstap in Koblenz, maar anders was het 34 stoppen.
De treinreis liep heel voorspoedig en op een gegeven moment zagen we dat het droog was en zijn we 2 stations voor het eind uitgestapt en hebben we de laatste 10 km gefietst langs de Rijn. Inmiddels waren er bergen aan beiden zijden en ho je van burchten dan kun je je hart ophalen in dit gedeelte.
Toen we in het hotel aankwamen was het taarttijd en daar hebben we natuurlijk gebruik van gemaakt. Ik een heerlijke punt Latte Machiato en John een punt Capucino.
De kamers waren heerlijk, maar wel erg warm doordat er allemaal verwarmingsbuizen doorheen liepen.