zondag 26 mei 2013

Hinterweidenthal-Strassbourg

Dag 9 begon met afscheid nemen van de familie waarna we op weg gingen naar het fietspad wat ons richting de Rijn zou leiden. Dit liep glooiend door het bos langs het riviertje de Lauter. Niet hele steile stijgingen, maar pittig genoeg en ook geen flinke dalingen.
Op een gegeven moment reden we met een klein bruggetje Frankrijk in. Aan de verkeersaanduidingen was het gelijk te zien. Wittembourg bleek een schitterend plaatsje te zijn waar we ook nog eens heerlijk konden lunchen a la de Fransen. Hierna besloten we definitief terug naar de rijn te gaan en deze verder te volgen. Stel het wordt slecht weer kun je makkelijker uitwijken naar een trein of boot en er zitten meer hotels, jeugdbergen of andere slaapplaatsen langs.
We zijn doorgereden tot Lattembourg aan de rijn waar we de VVV hebben gevraagd naar een beetje goedkope slaapplaats. Die was er, een kamer bij mensen thuis, voor de zekerheid ging de dame van de VVV toch maar even bellen of we terecht konden. Zoals al eerder deze reis waren we niet welkom, maar geen probleem er was nog wel een hotelkamer in dezelfde plaats. Alleen het hotel was deze dag gesloten. Toch was het geen probleem en konden we aankomen. Een klein ritje naar het hotel, waar de eigenaar al buiten z`n stoepje aan het vegen was. De garage ging voor onze fietsen open. En konden we deze netjes achter een gesloten deur stallen. 's-avonds hebben we heerlijk gegeten bij de overburen van het hotel.
63 km, 94 hoogtemeters, 11,5 graden

Dag 10 begon met een voor Franse begrippen met een uitgebreid ontbijt, dit kwam volgens ons door dat we met een groep Zwitserse journalisten in het hotel zat, en men ons niet te kort kon doen. Fris en voorzien van een goed ontbijt vertrokken we richting Strassbourg. We reden een lekker tempo, de zon kroop zelf achter de wolken weg en maakte de tocht tot een aangenaam verblijf. Halfweg de ochtend, bij een pont en grens overgang dronken we wat koffie.
De route volgend tot aan het middag uur, en na een goed gemiddelde km-stand doken we een restaurant in. Tijdens de lunch barstte een regenbui los, maar gelukkig na de lunch was het weer, weer  opgeklaard en konden we weer verder rijden zonder regen. Tot een uur of 3 hebben we door gereden. Bij een McDonalds hebben we besloten van de wifi gebruik te maken om een hotel of jeugdherberg  te boeken. Wat bleek een jeugdherberg was duurder dan een hotel. Na het boeken van een smartdeal, zaten we voor half geld in een goed hotel.
Deze avond zijn we te voet naar Strassboug stad gegaan. Onderweg naar de stad kwamen we naast de gebruikelijke zwervers ook nog een bever tegen die ons tegemoet zwom. Een verrassend mooie stad, waar we heerlijk hebben gegeten bij een klein Indiaas restaurantje.
66 km, 134 hoogtemeters, 15,7 graden

Dag 11 was vanwege het slechte weer een rustdag in Strassbourg. Een schitterende stad en zeer geschikt voor een leuk stedentripje van een paar dagen.