maandag 26 augustus 2013

Fietsen in Utrecht en Noord-Holland

Dit weekend hebben we een mooie fietstocht van 168 km gemaakt. 
Vrijdag vertrokken we met de trein naar Amsterdam waar we bij de Vakantiefietser een nieuw zadel voor John hebben gehaald. Tijdens de vakantie op dag 3 ging het al mis. Het was een krap hekje wat we moesten nemen en ik bedacht halverwege dat ik beter af kon stappen. Dat ging goed, maar John zat vlak achter mij en had niet op tijd zijn SPD los, waardoor zijn fiets viel en precies met zijn zadel tegen het hekje. Zadel stuk, maar gelukkig kon ik het weer terug in het frame krijgen en met wat Duck tape was het voorlopig gemaakt. Helaas was het zadel wel iets scheef geraakt. Maar een lang verhaal kort gemaakt, hij had wel een nieuw zadel nodig. Van Hoorn naar Amsterdam heb ik al wel vaak genoeg gefietst, dus hebben we lekker de trein genomen.
John heeft zijn eigen zadel erop gezet, want het was heel druk bij de Vakantiefietser en ik heb lekker boekjes van Bikeline zitten kijken of er nog iets tussen zat voor een route volgend jaar. Ik heb wel wat ideetjes opgedaan, maar daar horen jullie later nog wel over. Ik heb erg veel zin om weer in Italië te fietsen en John ook wel, dus grote kans dat we daar wel gaan komen.
Om een uur of elf vertrokken we richting Amstelveen. Met de GPS vlogen we weer snel door Amsterdam en we hadden alle stoplichten mee. En degene die we niet mee hadden hebben we vaak gewoon genomen, want ja dat doe je toch als fietser in Amsterdam ;-) Rond lunchtijd waren we in Uithoorn en we vonden bij "Sjiek" een mooi terras aan de Amstel waar we heerlijk een hele grote hamburger naar binnen hebben gewerkt met twee heerlijke sausjes erbij. Vooral degene met, ik denk, geroosterde paprika, tomaat en peper was heerlijk. Ga ik thuis ook eens proberen. Ketchup lukte me ook al, dus dit gaat vast ook goed komen.
Hierna ging de route richting Meidrecht. De Bryton stuurt ons eigenlijk altijd door de natuur en opeens zaten we midden op het industrieterrein van Meidrecht. Ik had gewoon Meidrecht ingegeven en hij had een magazijn van Blokker als punt gekozen. Ik had eerder midden in het centrum verwacht, maar ach dit was ook wel leuk. Hierna gingen we via een voetpad een dijkje op en fietsten we langs de Vecht(?) verder naar Wilnis. In Wilnis doken we weer een woonwijk in om ergens aan de achterkant van Wilnis weer in de natuur terecht te komen. Op een gegeven moment waren we gezellig aan het kletsen, want het was rustig op het weggetje en we konden gezellig naast elkaar fietsen. Kijk ik op mijn GPS kom ik erachter dat we een afslag hebben gemist en buiten de route rijden. Gelukkig waren we er maar een paar honderd meter voorbij. Het was een fietspad door de weilanden en het was me niet opgevallen als afslag.
Hierna kwamen we aan in Breukelen waar we bij het station een lekker soft ijsje genomen. O nee, John ging gezond doen en die nam een perenwaterijsje. Toen we weg wilden rijden stond er weer iemand de fietsen te bewonderen en hebben we weer wat vragen beantwoord. Hij vond ze erg mooi. Hierna richting het Amsterdam-Rijnkanaal en die hebben we gevolgd tot aan Maarssen waar we door alle dierenwijken hebben gezigzagd waarna we over het kanaal heen zijn gegaan naar Oud-Zuilen. Hier nog wat gedronken op een terrasje en toen op weg naar de camping bij "Fort aan de Klop". Het is een camping waar alleen maar tentjes mogen staan en dat maakt het erg knus. Vlak voor de camping kreeg ik kramp in mijn hele linkerbeen en dat maakte de laatste kilometer nog even tot een kleine hel. Met 3 slagen doen als de kramp eruit was en daarna weer stoppen omdat de kramp weer terug kwam. Ik was blij dat de camping zo dichtbij was.
Op de camping zochten we een mooi plekje en gingen we onze nieuwe tent opzetten. Het is een vierpersoons tunneltent waardoor we ook bij slecht weer goed kunnen zitten. Een heel erg positief punt is dat je de achterkant helemaal open kan gooien met nog wel muggengaas ervoor en ook voor een raam hebt. Hierdoor konden we 's morgens even lekker de tent luchten. Op het Fort was een bbq-avond en gelukkig mochten we aanschuiven. Het thema was anti-plofkip en er waren dus wat gerechten met kip in de hoofdrol, maar er waren ook veel andere dingen. Helaas hadden ze geen Radler alleen een Wiekse citroen en die is naar onze mening toch iets te zuur. Er kwam nog een Brits stel bij ons staan met de tent en we hebben daar nog wat ervaringen mee uitgewisseld en ook nog wat tips waar ze de komende dagen nog konden fietsen,
We gingen vrij vroeg onder de wol. Ik was doodop en John moest maar mee. Het was toch donker en dan wordt lezen toch te moeilijk. Ik heb niet echt lekker geslapen. Op mijn ene zij kreeg ik kramp in mijn heup/been. Op mijn andere zij slapende armen en op mijn rug lag ik niet lekker. Verder was het erg licht. Die volle maan, die moeten ze afschaffen.
Wat is dat toch dat het normaal is dat mannen op ieder moment hun shirt uitdoen. Sorry mannen, maar soms kun je het beter niet doen. Zeker als je geen sixpack hebt. Een lekkere jonge hunk mag van mij best, maar als je met een bierbuik op een fiets zet, laat het dan alsjeblieft dat is prettiger voor ons vrouwen. Jullie snappen het al. Ik zag 's morgens verschillende halfnaakte mannen en sommige konden dat echt beter laten. Ook mannen op de fiets met ontbloot bovenlijf, waarom?
John ging ons ontbijt regelenbij de dichtsbijzijnde supermarkt en ik ging vast de tent leegruimen. Ik heb altijd weer ruzie met de matjes. Ik kan ze blijkbaar niet in minder dan drie keer in het hoesje krijgen. De eerste keer rollen de lucht eruit. De tweede keer rollen heb ik dan net het hoesje niet bij de hand of doe ik hem er verkeerd om in en past het ook niet. De derde keer gaat gelukkig tegenwoordig wel goed.
Na het ontbijt hebben we de tent weer ingerold en bij deze is het origami-gehalte iets minder. Hij was dan ook heel snel ingevouwen. Hierna nog even de sleutel inleveren van het hek en toen weer op weg. Vandaag volgen we het Amsterdam-Rijnkanaal van Utrecht naar Amsterdam. Beetje saai recht fietsen, maar door een windje in de rug ging het toch vrij snel en reden we gemiddeld met een snelheid van ongeveer 22 kilometer per uur. In Amsterdam gingen we via de Schellinghouterbrug naar de overkant. John vloog er weer tegenop en ik werd door een paar mensen ingehaald, maar de laatste zei al precies bovenop dat ik nu in het voordeel kwam met het gewicht van de fiets en op dat moment vloog ik iedereen weer voorbij.
Hierna ging het richting Nieuwendam waar we bij Cafe het Sluisje heerlijk roerei met zalm en toast als lunch hadden. Daarna verder richting Landsmeer en eindelijk fietste ik waar ik al altijd wil fietsen en wel in de hoek A10/A8/A7. En het was leuk fietsen alleen het klimmetje langs de A7 viel niet mee. Na ongeveer 70 km wilden de benen niet meer zo. Aan het eind nog even de Zaanse Schans over gefietst en ook nog door wat Japanneres op de foto genomen. Het zag er vast heel Hollands uit.
Hierna op zoek naar onze slaapplaats via "Vrienden op de fiets" in de Zandweg in Wormer. We werden hartelijk ontvangen met drinken en cake. We sliepen op zolder en hadden zelfs een kleine zitkamer met tv tot onze beschikking. 's avonds had ik via de Restaurantweek gereserveerd bij "De hoop op de Zwarte Walvis". Erg lekker gegeten en toen we binnen zaten goot het, maar toen we weer terug fietsten was het gelukkig weer droog.
De volgende ochtend kregen we een heerlijk ontbijt met vers gebakken brood. Na afscheid genomen te hebben ging het op weg naar huis. Ik en mijn velletje waren niet een geheel en ik was echt vrij chagarijnig. Gelukkig kan John het goed handelen, want hij had het zwaar. Er kwam de hele dag voornamelijk veel gemopper uit mij en ik had al vanaf het begin geen zin om te fietsen, maar ik heb het toch vol gehouden (en John ook). Bij 's Lands Welvaren in Schermerhorn nog lekker appeltaart en koffie op en daarna verder naar huis.
Al met al was het een geslaagd weekend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wij zouden het leuke vinden als je een berichtje achter laat.